WHAT IS A TOYLIBRARY/WHO IS THE TOYLIBRARIAN
What is a toylibrary
The toy library is a proposal that favors playing in itself, for believing in its creative, challenging potential, causing discoveries of the world and each one. That is why it offers freedom, welcome, diversity and security. It can be aimed, exclusively or in combination, for an audience of babies, children and adolescents, adults and the elderly. Due to its purpose and context, it may have different approaches: cultural, community, therapeutic, school, business, academic, research-oriented, sports, leisure. The toy library provides a collection of toys, games and other unstructured materials that allow for invention, innovation, creation. There are times when he acts as a community agent in carrying out campaigns, for example. When it offers the loan option, it takes play even further, providing pleasant encounters with families and friends. There are also those that, in an itinerant way, spread joy wherever they go. Its history, from the beginning, reveals the important role of the professionals who participate in it, who give voice to the right of children to play, the right to choose, the right to playfulness for all of us.
Who is the toylibrarian
The toy player is the professional who, seeming to be “just playing”, invests in his training, develops projects, studies the child, playing, the history of toys, knows each item in the collection, tries to understand how playfulness evolves throughout life , its role in aging, besides generating empathy with the public of all ages, managing the team, the materials, the space, interacting with the community, with the internet, with the media and ... - phew! Still make it look like you're "just kidding"!
In Brazil, ABBRI has been taking care of the training of this professional through face-to-face and distance courses, participating in national and international congresses, seminars, symposia, among other actions that always aim at the importance of playing.
A BRINQUEDOTECA HOSPITALAR – O QUE É
Partindo do pressuposto que o brincar é intrínseco ao ser humano, enfatizamos que esse direito deve acontecer ao longo da vida e nas vicissitudes que ela apresenta. Para tal, o direito de brincar também é garantido a criança e ao adolescente que se encontrarem em regime de internação hospitalar, a fim de garantir a humanização do atendimento aos usuários, baseado nos pilares do SUS.
A Lei Nº 11.104/2015 dispõe sobre a obrigatoriedade de instalação de brinquedotecas nas unidades de saúde que ofereçam atendimento pediátrico em regime de internação, constituindo significativo marco na história das Brinquedotecas no Brasil. Para a formulação do Projeto de Lei apresentado pela deputada Federal Luiza Erundina, muito contribuiu a ABBri - Associação Brasileira de Brinquedotecas, tendo inclusive participado de Seminários e Audiências públicas para o debate do PL e posteriormente para a ampliação da Lei.
O espaço da brinquedoteca hospitalar possibilita a garantia do brincar livre e seguro. Espaço esse que muitas vezes acolhe profissionais de demais setores, como pedagogos, terapeutas ocupacionais, psicólogos, médicos, fisioterapeutas, enfermeiros, fonoaudiólogos e outros. Esta possibilidade de multidisciplinaridade só tem a agregar a todas as áreas envolvidas, mas convém observar que a brinquedoteca não é um centro de atendimentos multiuso. Faz-se necessário nos atentarmos à Portaria Nº 2.261, de 23 de novembro de 2005, que estabelece as diretrizes de instalação e funcionamento das brinquedotecas nas unidades de saúde que ofereçam atendimento pediátrico em regime de internação.